Wybieramy kostkę brukową na podjazd

Podjazd prowadzący od bramy do garażu powinien być zawsze utwardzony, bo tylko to zapewni wygodną jazdę – i to w każdą pogodę. Najlepiej wyłożyć go kostką brukową, która jest bardzo trwała i będzie służyć przez długie lata. Ale jak ją wybrać?

Rodzaje kostki brukowej

Można wyróżnić dwa podstawowe jej rodzaje. Jest to:

Kostki betonowe – bardzo popularne, gdyż ma dobre właściwości użytkowe. Jest ona odporna na różnorodne warunki atmosferyczne, a także na uszkodzenia mechaniczne. Ponadto jest to elegancka kostka brukowa, która nie jest droga, łatwo się ją układa, a także utrzymuje w czystości. Kostkę betonową dzieli się na dwa rodzaje, są to:

kostka dwuwarstwowa – jedna z warstw składa się z betonu i domieszki żwiru (odpowiada za wytrzymałość kostki) druga zaś jest tzw. warstwą wykończeniową, co oznacza, że odpowiada za walory estetyczne całości (jej grubość to mniej więcej 5 mm);

kostka jednowarstwowa – powstaje z tylko jednego rodzaju betonu, co sprawia, że jest trochę mniej elastyczna i wytrzymała.

Kostki kamienne – wykonuje się je zazwyczaj z bazaltu i granitu, rzadziej z wapnia albo piaskowca (są mniej trwałe). Tego rodzaju kostka jest odporna na mróz, upał oraz promieniowanie UV, a także na działanie kwasów. Do jej zalet można zaliczyć również to, że nie nasiąka wodą i nie ulega ścieraniu, dlatego wygląda bardzo estetycznie przez długi czas.

kostka brukowa producent

Elegancka kostka brukowa – jak ją znaleźć?

Oprócz materiału wykonania, w wyborze kostki brukowej ważnych jest jeszcze kilka innych czynników, między innymi to, by miała ona odpowiednie wymiary, czy dobre odwodnienie. Jeśli zaś chodzi o sam wygląd kostki, to jej kolor musi współgrać z barwą elewacji domu. Kolor kostki brukowej ma również znaczenie techniczne – powinien on bowiem zapewnić dobrą widoczność dla kierowcy: to znaczy musi on wyraźnie widzieć kształt podjazdu, a także to, czy nie znajdują się na nim żadne niepowołane przedmioty. Kolejną istotną sprawą jest faktura kostki, bo to ona decyduje o przyczepności i stopniu hałasu jaki robią koła, a także o odprowadzaniu wody. I tak:

kostka nierówna – zapewnia najlepszą przyczepność, lecz jadący po niej samochód wydaje się być bardzo głośny,

kostka gładka – ma równe fugi (dobrze odprowadza wodę) oraz zapewnia cichszą jazdę, ale za to jest śliska i nie zapewnia przyczepności dla kół.

Trzeba więc znaleźć tu „złoty środek” i nie wybierać w tym wypadku rozwiązań skrajnych. Jeśli podjazd jest krzywoliniowy, duże znaczenie ma także rozmiar kostki: im jest ona mniejsza, tym łatwiej jest ją bowiem ułożyć. Na koniec warto zaznaczyć także sprawę najistotniejszą, to znaczy grubość kostki: ta układana na podjedzie samochodów osobowych musi mieć przynajmniej 6 milimetrów.

Dodaj komentarz